Drones και ασφάλεια τι ισχύει ?

0
151
drones και ασφάλεια

Σε μόδα εξελίσσονται τα drones και στη χώρα μας με τους ειδικούς να τα θεωρούν ανερχόμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια λόγω παντελούς έλλειψης κανόνων στη χρήση τους.

Αν και η χρήση τους μοιάζει αθώα, αυτό δεν σημαίνει ότι η εκμετάλλευσή τους πρέπει να γίνεται αδιακρίτως και χωρίς όρια. Όπως όλες οι τεχνολογίες, έτσι και η χρήση των drones προσφέρει πολλά πλεονέκτημα και δυνατότητες, όπως παρακολούθηση της κίνησης των δρόμων ή επιθεώρηση εγκαταστάσεων, βίντεο-φωτογραφική κάλυψη γεγονότων αλλά ποιό είναι το πλαίσιο και οι κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι χειριστές των drones.

Σε επικοινωνία που είχα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, πληροφορήθηκα πως το μόνο σχετικό Πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται και τα drones ως τηλεκατευθυνόμενα μοντέλα, είναι ο Κανονισμός Πτήσεων Αερομοντέλων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, που έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με ημερομηνία 13/1/2010.

Η ΥΠΑ προτίθεται να ρυθμίσει τη χρήση drones με νέο κανονιστικό πλαίσιο που ήδη ετοιμάζει.

Σύμφωνα λοιπόν με τον ισχύον κανονισμό τα αερομοντέλα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες με βάση το βάρος τους. Στην πρώτη ανήκουν όσα έχουν βάρος έως 7 κιλά και στη δεύτερη όσα έχουν βάρος από 7 έως και 25 κιλά. Η πτήση αερομοντέλων άνω των 25 κιλών απαιτεί ειδική και κατά περίπτωση άδεια από την ΥΠΑ.

  • Ο χειριστής του μοντέλου έχει την αποκλειστική ευθύνη για την εκμετάλλευση των αερομοντέλων, την σωστή συντήρηση  του υλικού και τη λειτουργία του συστήματος τηλεχειρισμού.

  • Οφείλει ακόμη να έχει λάβει την απαραίτητη εκπαίδευση στον χειρισμό του συγκεκριμένου σε κάθε περίπτωση drone.

  • Να διατηρεί οπτική επαφή με το drone σε όλη της διάρκεια της πτήσης, να διακόπτει άμεσα την πτήση όταν  οι συνθήκες γίνουν ακατάλληλες για την ασφαλή  πτήση του συγκεκριμένου drone.

  • Είναι αυτονόητο ότι ο χειριστής δεν επιτρέπεται να ενεργεί  υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών φαρμακευτικών ή  άλλων ουσιών που μπορούν να αλλοιώσουν την κρίση και αντίδρασή του.

  • Οι πτήσεις πρέπει να πραγματοποιούνται με απόσταση ασφαλείας μεγαλύτερη των 50 μέτρων από ανθρώπους, αλλά και από  ζώα, οχήματα ή εγκαταστάσεις, ενώ η απογείωση και η προσγείωση θα πρέπει να γίνεται σε χώρο χωρίς εμπόδια.

Υπάρχουν ωστόσο κάποιες περιοχές και περιπτώσεις στις οποίες η πτήση αερομοντέλων άρα και των drones απαγορεύεται εάν δεν υπάρχει σχετική άδεια. Ποιες είναι αυτές;

  • Απαγορευμένες, περιορισμένες, επικίνδυνες και δεσμευμένες περιοχές όπως αυτές αναφέρονται στις πάσης φύσεως αεροναυτικές εκδόσεις της ΥΠΑ

  • Απαγορεύεται να πετάμε σε ύψος μεγαλύτερο των 121 μέτρων από την επιφάνεια  του εδάφους.

  • Απαγορεύεται η πτήση σε απόσταση μικρότερη των 3 χιλιομέτρων από αεροδρόμια πολιτικά ή στρατιωτικά.

  • Πτήσεις άνωθεν, πλησίον ή εντός  στρατιωτικών  εγκαταστάσεων, κατοικημένων περιοχών, εγκαταστάσεων κοινής  ωφέλειας και αρχαιολογικών χώρων.

  • Για την κάλυψη οποιασδήποτε κοινωνικής εκδήλωσης με drone απαιτείται ειδική άδεια από τον Αρμόδιο Φορέα.

H γνωστή εταιρεία DJI που είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής drone ανακοίνωσε πρόσφατα την εισαγωγή στα προϊόντα της του geofencing system, το οποίο ουσιαστικά είναι ένα σύστημα που δίνει τη δυνατότητα τους χρήστες των drones να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή (μέσω διαρκών ενημερώσεων) για το ποια θα είναι τα σημεία που θα μπορούν να πετάξουν και ποια όχι.
Σύμφωνα με την DJI, το συγκεκριμένο σύστημα δεν θα είναι απλώς ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, αλλά θα αποτρέπει τα drones από το να πετούν πάνω από περιοχές υψίστης εθνικής ασφαλείας, σημαντικά δημόσια κτίρια και περιοχές που θα χαρακτηρίζονται περιστασιακά απαγορευμένες.

Οι εταιρείες κατασκευής drones παίρνουν τα μέτρα τους -γιατί η αγορά των drones αναπτύσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς- για το δικό τους καλό αλλά και των χρηστών προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν την περίπτωση ατυχήματος αλλά και να αποκλείσουν πονηρούς χρήστες από την χρήση drone.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here